Foto’s van bezoek Euretco.

Bron: Arjen Gerritsma

Nieuwe bestuurder: Christian van den Elsaker

Ik ben Christian van den Elsaker werkzaam bij Bronswerk Heat Transfer te Nijkerk, sindsChris van den Elsaker 1998, waar wij apparaten ontwerpen en produceren voor zowel de gas-, olie- als energie markt. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen.

Ik ben lid van het managementteam en eindverantwoordelijk voor de inkoop, logistiek en uitbestedingen. Hierdoor heb ik veel contact met veel verschillende bedrijven over de hele wereld. Aangezien ik regelmatig in het Verre Oosten ben kom ik veel in aanraking met andere culturen en gewoontes. Dit vraagt om geduld, inlevingsvermogen en aanpassingsvermogen.

Hierdoor leer je te waarderen wat Nederland te bieden heeft en besef je pas hoe zwaar andere landen het nog steeds hebben.
Naast mijn werk vind ik het leuk om sportief bezig te zijn, bijvoorbeeld trimmen, maar ook karten met mijn zoons. Daarnaast ben ik een van de 4 organisatoren van het “Filmfestival Corlaer” wat de laatste drie jaar in het Amfitheater in het park wordt gehouden in de wijk Corlaer.
Dit is een initiatief om meer verbondenheid in de wijk te creëren en elkaar te waarderen.
Wij zorgen voor een voorprogramma en draaien uiteindelijk een familiefilm voor de kinderen en ouders. Het laatste jaar hadden wij een opkomst van ca. 750 mensen!
Dit doen wij op een non-profit basis wat dus betekent dat alles “gratis” is. Hiervoor hebben wij sponsoren nodig uit Nijkerk die ons zowel financieel als met een versnapering ondersteunen.
Ook dit jaar zoeken wij nog een aantal sponsoren die ons willen ondersteunen met een financiële bijdrage.
De kinderen zijn uiteindelijk onze toekomst en toekomstige medewerkers die ook uw bedrijf tot een succes kunnen maken. Toen Pim van Duijn mij vroeg voor de BHN als bestuurslid was het organiseren van het “Filmfestival Corlaer” een factor om de bestuursfunctie van het organiseren van de Bijeenkomsten aan mij over te dragen. Daarbij is de band met de Nijkerkse economie een tweede belangrijke factor.

Chris van den Elsaker (Bronswerk Heat Transfer).

Nijkerkse delegatie bezoekt Techniek Academie

22 januari 2016

In Nijkerk vinden we de samenwerking tussen de 3 O’s belangrijk: Onderwijs, Overheid en Ondernemers. De Techniek Academie is een voorbeeld van samenwerking tussen school en bedrijfsleven, met o.a. als doel jongeren te interesseren voor technische opleidingen.

Een delegatie van de 3 O’s uit Nijkerk, wethouder onderwijs Nadya Aboyaakoub, Juscha Koopmans, Thea Kraaij (Gemeente Nijkerk), Jan Hofman (Accent Praktijkonderwijs), Chris van den Elsaker (Bronswerk) en Pim van Duijn (bestuur Bedrijvenkring Hoevekaken Nijkerk), werden door directeur Jacques de Groot van de Techniek Academie in Harderwijk ontvangen: “De situatie in 2011 was dramatisch. Er waren geen tot nauwelijks inschrijvingen voor technische opleidingen. We zijn in plaats van te informeren, gaan verleiden, om zo te laten inzien hoe belangrijk een technische opleiding is voor beroepskeuzes”.

Tijdens de rondleiding en in gesprek met studenten, werd aangegeven op welke doelgroepen de Techniek Academie zich richt. Hoe de samenwerking met school en bedrijfsleven tot stand is gekomen. Wat het succes van deze opzet is en welke formule gehanteerd wordt. Maar ook hoe de Academie omgaat met mensen met een beperking, die afstand hebben tot de arbeidsmarkt. De Groot: “Bepaal als bedrijf wat je precies zou willen, dan zoeken wij daar de studenten bij. We hebben nu met 60 bedrijven een overeenkomst om studenten te kunnen plaatsen, maar willen dit opschroeven naar 100. Voor studenten is en blijft voor een schoolkeuze het belangrijkste: motivatie!”.

Nieuw lid: Jeroen Huisman

Ik ben Jeroen Huisman en partner bij het Centrum voor Bedrijfsopvolging en gevestigd in Nijkerk. Ik woon, samen met mijn vrouw en twee zonen, sinds enkele jaren met veel plezier in Nijkerk.

In mijn werkzame leven begeleid ik, samen met 13 andere partners, ondernemers bij de aan- of verkoop van hun onderneming. En adviseer bij de overdracht van ondernemingen binnen de familie.

Naast mijn werk vind ik het belangrijk om maatschappelijk betrokken en actief te zijn. Als penningmeester van de bibliotheek in Nijkerk vind ik het belangrijk dat de jeugd makkelijk toegang heeft tot literatuur. En inwoners een goede openbare voorziening houden om elkaar te ontmoeten. Daarnaast zit ik in het bestuur van Hockeyclub Nijkerk.

Wat mij aanspreekt aan de Bedrijvenkring Hoevelaken-Nijkerk is de goede verbinding tussen ondernemers, overheid en scholen. Daar draag ik graag aan bij.

Hartelijke groet,
Jeroen Huisman

Nieuw lid: Van den Bor Pluimvee

Naast vele leden uit Nijkerk en ook een flink aantal uit Hoevelaken, is er met Van den Bor Pluimvee een nieuw lid bij die Nijkerkerveen vertegenwoordigt.

Van den Bor is gespecialiseerd in het slachten en verwerken van vleeskuikens. Dat is een kwaliteit die na drie generaties inmiddels tot een traditie verworden is. Van den Bor Pluimvee is in de sector een sterk merk. Aan het hoofd staat Gert van den Bor: “Kwaliteit moet te controleren zijn. Onze slachterij is IKB, HACCP- en BRC-gecertificeerd en wij laten ons door verschillende afnemers auditeren met hun specifieke eisen”.

Van den Bor: “We leveren aan bijna alle landen binnen de EU, niet alleen in Nederland. De aanvoer van kuikens komt ook veel uit het buitenland, zoals Duitsland. En we hebben nog een vestiging in Meppel. Maar al die pluimveebedrijven kennen wij goed. Dat gaat zo ver dat wij zeggenschap hebben over de voedersamenstelling, maar ook hoe de kuikens worden vervoerd. Ons systeem voldoet aan alle wettelijke eisen en regelgeving. Alles is terug te traceren en staat aangegeven op de productverpakkingen.”

Maar is er ook een verbindende factor met Nijkerk? Van den Bor: “Jazeker. Wij hebben de Nijkerkse maïskip in de markt gezet, waarin de kuikens zijn gevoed met vijftig procent maïs en de kip een goudgeel kleurtje heeft. Daarin zijn we ook in Nederland uniek. Wij zijn trots op onze oorsprong en geven daarmee met de Nijkerkse maïskip ons visitekaartje af”.

Pim van Duijn vliegt uit

Dit is de allerlaatste keer dat ik als BHN-bestuurslid de werkzaamheden heb verricht als verantwoordelijke voor de Bijeenkomsten en PR & Communicatie.

Ik ben begonnen met JOHN-bijeenkomsten te organiseren en werd door het toenmalige bestuur met Carel van Eijs gevraagd of ik in het échte bestuur wilde plaatsnemen. Ik was ongelooflijk trots. Dat ze mij vroegen vond ik een grote eer. Vooral toen ze zeiden dat ik in positieve zin was opgevallen door mijn enthousiasme, passie en gedrevenheid. “Dat konden ze goed gebruiken binnen het bestuur,” werd erbij gezegd.

Ik heb mijn taken “Bijeenkomsten” organiseren en de BHN op de kaart zetten door middel van “PR & Communicatie” altijd zeer serieus genomen en heb genoten deze werkzaamheden te mogen uitvoeren.

Hoogtepunten waren voor mij Foppe de Haan, Jacco Eltingh, Wim Anker en Annemarie van Gaal. Maar ook het organiseren van een seminar over “Netwerken”, een bedrijfsbezoek aan creatief productiehuis Lukkien en een exclusief bezoek aan de Tweede Kamer. Met name dat we daar de vorige ALV hebben kunnen doen was zeer bijzonder, met achteraf een diner in Nieuwspoort. Want waarom alleen in Nijkerk. Denk buiten de gebaande paden.

Wat me ook altijd veel plezier doet is verbindingen leggen tussen mensen, die daardoor weer verder komen met elkaar. Dat is ook de BHN.

Ik heb een hoop bestuursleden zien komen en gaan. Nu vlieg ik zelf uit. De BHN was een deel van mijn leven. Het is nu tijd voor een volgend hoofdstuk.

Pim van Duijn
IQBuzz – creatieve communicatie

www.iqbuzz.nl

Nieuwe communicatie

Mijn naam is Freddy Bakker, 42 jaar oud. Ik ben bijna 20 jaar getrouwd met Betty, samen hebben we 3 kinderen in de leeftijd van 18, 16 en 12 jaar.
In 2005 heb ik samen met mijn broer Gert, Torendruk van mijn vader en oom overgenomen. Ondanks de moeilijke tijden in de grafische markt lukt het ons nog steeds om elk jaar een beetje te groeien, wij werken nu in totaal met vijftien mensen.
Klanten houden van “korte lijnen en heldere afspraken.”
Daarom zijn mijn broer Gert en ik het (eerste) aanspreekpunt.
We richten ons op vier belangrijke pijlers: Torendruk, Torenprint, Torensign en Torenweb.

Quote:
“Op papier zijn wij de beste.”

De BHN,

Al lange tijd is Torendruk lid van de BHN, de BHN is voor ons een belangrijk middel om de lokale ondernemers te leren kennen en om Torendruk te promoten.
Het was voor mij dan ook geen moeilijk beslissing, om deze functie te aanvaarden, toen Pim van Duijn mij namens het BHN-bestuur voor de bestuursfunctie PR & Communicatie benaderde.

Freddy Bakker (Torendruk).

Foto’s van de nieuwjaarsbijeenkomst

Bron: Arjen Gerritsma

Publicaties – De Halve van Nijkerk

De Halve van Nijkerk is een hardloopevenement dat plaatsvindt op de vierde zaterdag van april. In 2016 op zaterdag 23 april. Er zijn vijf afstanden: Halve marathon, 10km, 5km, 1km & 2km KidsRun. Start en finish liggen in het historische centrum van de stad Nijkerk. De halve marathon kent een zeer afwisselend parcours door de stad Nijkerk en de prachtige buitengebieden met doorkomsten door de kernen van Hoevelaken en Nijkerkerveen.

Een mooi project dat mogelijk past in uw sponsorbeleid.

Wilt u zelf actief meedoen? Kijk op http://halvevannijkerk.nl/
Direct aanmelden

Publicaties – Nieuwsbericht Knooppunt Hoevelaken

Nieuwsbericht project Knooppunt Hoevelaken (december 2015)

Via dit nieuwsbericht wil Rijkswaterstaat u op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom het project knooppunt Hoevelaken. Heeft u vragen of opmerkingen, mail ons dan: knooppunthoevelaken@rws.nl.

Werkzaamheden komende tijd
De komende periode voert de uitvoerende partij van knooppunt Hoevelaken, Combinatie A1|28, alvast een aantal voorbereidende werkzaamheden uit. Hierbij moet u denken aan het opmeten en de inspectie van de bestaande viaducten en tunnels. Grondonderzoek naar bodemstevigheid, grondwaterstanden en archeologisch onderzoek. Deze onderzoeken zijn inmiddels gestart en lopen door tot medio 2017.

Bijeenkomst klankbordgroep
Op dinsdag 8 december kwamen leden van de klankbordgroep, Rijkwaterstaat en de Combinatie A1 | A28 samen om te praten over het vervolg van de klankbordgroep in project knooppunt Hoevelaken.
Er was een mooie opkomst; vele vertegenwoordigers van diverse achterbannen waren aanwezig.

Allereerst stelde de Combinatie zich voor aan de aanwezigen. Daarna werd toegelicht waar het project nu staat, namelijk aan de vooravond van het besluit op de Voorkeursvariant (VKV). Op basis van dit VKV starten in 2016 de onderzoeken die aantonen welke effecten het project op de omgeving heeft en welke maatregelen dus genomen moeten worden om negatieve effecten te verminderen (de zogeheten effectstudies). Uiteindelijk moet dit leiden tot een Ontwerp Tracébesluit (OTB). Dit OTB is een formeel inspraakmoment.

De klankbordgroep gaf aan dat ze duidelijkheid wil hebben over de onderwerpen waarin zij kunnen meekijken en eventueel meedenken. Afgesproken is om hier de volgende keer uitgebreider bij stil te staan. De klankbordgroep wordt gezien als de ogen en oren vanuit de omgeving. De leden vertegenwoordigen een achterban. In februari volgt een nieuwe klankbordgroep bijeenkomst.

Contactpersonen
Er is een wijziging geweest in de contactpersonen waarbij u terecht kunt voor vragen, opmerkingen en klachten. Hieronder de contactpersonen en hun contactgegevens.

Naam Contactgegevens
Darja Boers Darja.boers@rws.nl

Ellen Smit Ellen.smit@rws.nl

Natuuronderzoek
Rijkswaterstaat moet bij projecten rekening houden met beschermde planten en dieren. Om dit te kunnen doen onderzoekt een adviesbureau eerst waar en of er beschermde planten en dieren zijn. In de periode januari tot en met oktober 2015 hebben verschillende ecologen, gewapend met verrekijker, schepnet of batdetector het gebied van en nabij het project knooppunt Hoevelaken doorkruist op zoek naar beschermde soorten. Op veel plekken zijn beschermde soorten gevonden.

We kunnen in deze nieuwsbrief niet alle resultaten bespreken, daarom hieronder de hoogtepunten.
• Er zijn meerdere nesten van de buizerd gevonden en op twee locaties is een kolonie van de roek gevonden. De smient was in grote getalen aanwezig in polder Arkemheen met een maximum van bijna 700 exemplaren. Ook zijn hier tientallen broedparen van grutto, kievit en tureluur aangetroffen. Op andere plekken langs het project zijn territoria van weidevolgels als krakeend, kuifeend, kievit, grutto en de landelijk steeds zeldzaam wordende watersnip gesignaleerd.
• Er zijn twee beschermde soorten vissen gevonden: de kleine modderkruiper en de bittervoorn.
• De kam- en alpenwatersalamander, die strikt beschermd zijn, zijn waargenomen.
• In de directe omgeving van het project zijn twee soorten reptielen aangetroffen, ringslang en hazelworm.
• Er zijn zeven verschillende soorten vleermuizen waargenomen. De meest voorkomende soorten zijn: gewone dwergvleermuis, ruige dwergvleermuis, laatvlieger en watervleermuis. Uit het onderzoek blijkt dat verschillende tunneltjes onder de wegen gebruikt worden door vleermuizen.
• De boommarter komt in lage dichtheden voor en ook de eekhoorn is regelmatig gezien. Er zijn niet alleen dieren maar ook 21 eekhoornnesten aangetroffen.
• Tenslotte zijn er binnen het onderzoeksgebied 8 strikter beschermde plantensoorten aangetroffen. Dit zijn soorten als rietorchis, pracht- en rapunzelklokje, steenanjer en tongvaren.

Hoe nu verder?
Bij het verder uitwerken van de plannen (ontwerp maar ook bij de uitvoering) houden we rekening met de verzamelde gegevens. We streven ernaar om de beschermde soorten zo min mogelijk nadelig te beïnvloeden. Mocht dit onverhoopt toch niet mogelijk zijn, dan worden er maatregelen opgesteld om het nadelige effect weg te nemen (zogenaamde mitigerende maatregelen). Indien nodig wordt een ontheffing van de Flora en faunaweg aangevraagd.

Planning komende tijd
Op dit moment werkt de Combinatie hard aan de voorkeursvariant (VKV). Het is de bedoeling dat de minister deze VKV in het voorjaar van 2016 vast stelt. De VKV bevat het ontwerp van de verbreding van de A28 en A1 en de aanpassing van het knooppunt. Het gaat dan om een concept-ontwerp dat op onderdelen nog verder moet worden uitgewerkt. Denk hierbij aan afmetingen van wettelijke geluidschermen, vormgeving van op- en afritten, erfontsluitingen en bermsloten. Deze worden pas na de Milieu Effect Onderzoeken (MER) in het Ontwerp Tracé Besluit (OTB) vastgesteld. Het VKV-ontwerp vormt wel de basis voor deze effectonderzoeken. Op het OTB/MER krijgt iedereen de kans om te reageren. Aan de hand van de binnengekomen reacties op het OTB/MER neemt de minister van I&M het definitieve Tracébesluit. De planning is dat de werkzaamheden in de periode 2019 – 2022 worden uitgevoerd.

Planning project knooppunt Hoevelaken
2015 Aanbiedingsontwerp wordt uitgewerkt tot een Voorkeursvariant (VKV)
2016 Voorkeursvariant (VKV) vastgesteld
2017 Ontwerptracébesluit (OTB) en Milieueffectrapport (MER) vastgesteld
2018 Tracébesluit (TB) vastgesteld
2019 Start uitvoering
2022 – 2024 Openstelling
Deze planning is onder voorbehoud.

Andere projecten in de omgeving
Rijkswaterstaat werkt de komende jaren op verschillende plekken grenzend aan knooppunt Hoevelaken, aan de weg. Het project knooppunt Hoevelaken wordt in de tijd voorafgegaan door het project A27/A1 Utrecht Noord – knooppunt Eemnes – Aansluiting Bunschoten – Spakenburg (realisatie 2016 – 2018).

De Raad van State heeft op 10 juni een tussenuitspraak gedaan voor het project A27/A1. Hierin geeft de Raad opdracht aan de Minister en daarmee aan Rijkswaterstaat om het Tracébesluit (TB) met betrekking tot twee beroepsgronden te verbeteren. De volledige uitspraak is te vinden op de website van de Raad van State. Het wijzigingsbesluit is op 5 augustus gepubliceerd en staat tot en met 16 september voor belanghebbenden open voor beroep voor zover het de inhoud van de wijziging betreft. In de einduitspraak besluit de Raad van State ook over het wijzigingsbesluit. De Raad van State besluit waarschijnlijk dit jaar of het besluit in stand blijft.
Kijk voor meer informatie over het project A27/A1 op de projectpagina A27/A1.
Aanmelden / afmelden nieuwsbericht
Kent u nog belangstellenden die dit nieuwsbericht niet ontvangen? Wilt u hen dan laten weten dat zij zich kunnen aanmelden voor deze nieuwsbrief door een mail te sturen naar: knooppunthoevelaken@rws.nl.